Followers

Monday, November 28, 2011

Salam Ma'al Hijrah 1433

Bulan Muharram adalah bulan sulung dlm kalendar Islam. Sebelum penghijrahan Rasulullah s.a.w dr Makkah ke Yathrib, kiraan tahun dibuat mengikut sistem kalendar Julian iaitu sistem kalendar Rom yg diperkenalkan oleh Julius Caesar pd thn 45 Sebelum Masihi (kemudian diubahsuai oleh Pope Gregory XIII sebagai sistem kalendar Kristian pd thn 1582 dan diikuti oleh dunia zaman skg). Malah di kalangan bangsa Arab sendiri pun ada berbagai2 kalendar yg digunakan spt kalendar Tahun Gajah, kalendar Parsi, dan kalendar2 lain yg berasal dr thn peristiwa2 besar Jahiliyah. 


Permulaan penggunaan kalendar Tahun Hijrah / Hijriah adalah hasil dr ilham Khalifah Umar Al-Khatab r.a. Khalifah Umar Al-Khatab r.a. memerintahkan satu kalendar / taqwim Islam yg khas diwujudkan utk menggantikan tahun rujukan kalendar yg digunakan oleh bangsa2 Arab dan bangsa2 lain pd zaman itu. Peristiwa ini juga pencetus kpd penyusunan takwim berdasarkan falak syar’ie.



Khalifah Umar Al-Khatab r.a. telah memilih tahun yg terdpt di dlmnya peristiwa paling agung dlm sejarah Rasullullah s.a.w utk dijadikan asas permulaan thn pertama bagi kiraan kalendar taqwim Islam. Walaupun tahun yg dipilih adalah tahun hijrah, ianya mencatatkan peristiwa hijrah berlaku pd bulan yg lain selain Muharram.



Kalendar Islam meletakkan bulan kalendar hijrah itu sebagai awal Muharram kerana kemuliaan yang ada pada bulan ini di sisi orang Arab, lebih2 lagi di sisi Allah.



Kalendar ini juga mengambil peristiwa hijrah Rasullullah s.a.w dari Makkah ke Madinah kerana dgn hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kpd RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Hasil dari itu, Kesatuan Arab lebih sistematik, bersatu dan tersusun, bertambah kuat, serta mendapat berbagai2 kejayaan besar hasil dari pilihan Umar itu. Di antara kejayaan besar Islam waktu itu ialah kerajaan Kisra Parsi dapat ditumbangkan, Baitulmuqaddis pula dibebaskan dari Rom, dan Masjid Al Aqsa dibangunkan.



Perbandingan kalendar juga telah dibuat oleh Khalifah Umar Al-Khatab r.a. setelah membandingkan kalendar tersebut dengan kalendar2 Persia dan Rom. Didapati bahawa kalendar ini ternyata lebih baik dan bersistematik. Maka dengan itu Kalendar Tahun Hijrah diisytiharkan sebagai kalendar takwim Islam yang rasmi dan diikuti dunia Islam sehingga kini. Kalendar Islam mempunyai 12 bulan, dan 354 atau 355 hari.



PERISTIWA YANG BERLAKU PADA 10 MUHARRAM


1. Taubat Nabi Adam as diterima Oleh Allah.

2. Nabi Idris as Diangkat Ke syurga.

3. Nabi Nuh di selamatkan Dalam Pelayaran.

4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah Dari pada dibakar Raja Namrud.

5. Nabi Yunus as dikeluarkan dari perut Ikan Nun.

6. Kesalahan Nabi Daud as diampunkan Oleh Allah.

7. Nabi Yusuf as Dibebaskan dari Penjara.

8. Nabi Yaakub as Melihat kembali.

9. Nabi Ayub as disihatkan kembali dari penyakit kulit.

10. Laut Merah Terbelah dua.


Saya ingin mengucapkan selamat menyambut tahun baru awal muharram kepada semua muslimin dan muslimat =)




No comments: